Wegens technische storing, kan er tijdelijk niet besteld worden

Voel jij je meestal schuldig na een aankoop? Kom je na een dag shoppen altijd terug met minimaal één nieuw paar schoenen? Puilen je kasten uit maar heb je nooit genoeg? Vind je het dan nóg gek dat mannen lopen te klagen over jouw schoenenverslaving? Dan heb jij vast behoefte aan een verklaring.


Een dosis herkenbare schoenenpsychologie

Wij vrouwen voelen ons vrolijk na een goede aankoop. Dit heeft te maken met een stofje dat wordt aangemaakt in onze hersenen en zorgt voor een voldaan, tevreden gevoel. Dopamine is de naam van deze stof en hoort bij het beloningssysteem van onze hersenen. Het zorgt ervoor dat we ons tevreden en beloond voelen.


Wat te doen met dat vervelende stemmetje in je hoofd?

Ken je dat vervelende verstandige stemmetje in je hoofd dat zegt: heb je niet al genoeg schoenen? Ook daar zal iedere vrouw mee te maken hebben. Ook al is ‘genoeg’ voor de één anders dan voor de ander. Natuurlijk moet je geen schoenen kopen om het kopen. Maar een weloverwogen keuze pakt meestal bijzonder goed uit. En soms mag jij jezelf best eens iets gunnen. Dan maar een avondje minder op stap deze maand. Bovendien is de kans groot dat als jij de schoenen niet koopt je wel een andere impulsieve aankoop doet die dag. Zonde toch?

1


Maar wat is nu nog normaal?

Wat is nu voor vrouwen een normaal aantal schoenen om in de kast te hebben staan? Om dit te achterhalen heb ik een mini onderzoekje gedaan onder 50 vrouwen tussen de 18 en 48 jaar (grootste gedeelte 20-25). Het gemiddelde aantal schoenen dat zij in de kast hebben staan is 22 paar! (Pantoffels, bergschoenen en sportschoenen niet meegerekend). Valt het je mee of tegen??


Het verschil tussen vrouwen en mannen

3

In bovenstaand voorbeeld hoeven we niet duidelijk te maken welke zin de vrouw zegt en welke zin van mannen afkomstig is. Iedere vrouw met een schoenenverslaving zal dit herkennen. Het mannelijk brein komt simpelweg niet overeen met die van de vrouw. Daarnaast zijn er nog een aantal andere oorzaken te benoemen voor jouw schoenenverslaving.


Schoenen, status en feminisme

Van vroeger uit worden schoenen gezien als statussymbool voor vrouwen. In de middeleeuwen gold bijvoorbeeld hoe langer en puntiger de neus van de schoenen, hoe rijker de vrouw was. Tegenwoordig worden schoenen en status nog steeds (onbewust) met elkaar in verband gebracht. Daarnaast zijn vrouwen van vandaag de dag zelfstandig. Ze hebben een baan en kunnen prima voor zichzelf kopen. Als wij een paar nieuwe sneakers of pumps willen kopen, schaffen we die ook gewoon aan – omdat het kan.


(Over)gevoeligheid voor trends en fashion

Daarnaast geven vrouwen simpelweg meer geld uit aan kleding en schoenen tijdens het shoppen dan mannen. Ze zijn over het algemeen gevoeliger voor trends en fashion en meer bezig met hun uiterlijk. Zo kun je bijvoorbeeld met schoenen laten zien wie je je bent. Uit onderzoek van E-merce blijkt overigens dat het online shopgedrag van mannen en vrouwen wel redelijk overeen komt. Vrouwen shoppen graag online vanwege het grotere aanbod en het thuis kunnen passen. Mannen vinden het vaak gewoon niet leuk om te winkelen en kiezen voor gemak.


Conclusie:

We snappen de heren écht wel hoor!

4

 

Hoe zit het met jouw schoenenverslaving? Val jij met je schoenencollectie boven het gemiddelde of eronder?


Ook interessant

Bloggerstyle #2: deze schoenen dragen de bloggers
De trend van het najaar: Lakleer
Trend report: Mid-calf boots
Trend report: embroidery & borduursels
Fluweel - velvet - velours: fashion trend

Recente berichten

Van modeblunder naar trend: SOCKS AND SLIDES
20 highlights Milaan/Parijs/Londen Fashionweek HW 17/18
Vaderdag: 10 last minute cadeautips
Sooco's choice: de favoriete schoenen van het Sooco team
How to: hoe stijl je de witte broek?

Wat vind jij?

Je kan een reactie plaatsen door eerst in te loggen.
My Shoppingbag
Je Shoppingbag is leeg.
€ 5,- korting op je bestelling

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang jouw € 5,- welkomstkorting!

Nee dank je, ik wil geen korting.

Om je de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Bekijk onze cookieverklaring. Als je gebruik maakt van onze site, gaan we ervan uit dat je akkoord bent.