Laatste dag! 20% EXTRA korting op alle sale | Korting al verrekend in de prijzen
Nike MD Runner schoenen van Sooco.nl worden gemiddeld beoordeeld met een De prijzen van de schoenen variëren van €19.95 tot €79.95.

Sooco.nl

Schoenen online bestellen bij Sooco ✓Afgeprijsde schoenen collectie 2015 ✓24-uurs levering ✓30 dagen zichttermijn ✓Gratis retour ✓Niet goed, geld terug
9.2, gebaseerd op 3079 klantbeoordelingen.
Terug naar Nike

Nike MD Runner

(49 artikelen)
Nike MD Runner sneakers

De populariteit van sneakers begint al lang, heel lang geleden. Nike zit diep in de sneaker-wereld gewordteld. Iedereen kent het merk, en het wereldberoemde Nike swoosh teken. Wist je trouwens dat dit logo in 1971 is ontworpen voor maar 35 dollar? Nike is het, Nike heeft het. De meest populaire modellen dragen nog steeds bij aan het succes van dit merk. Dit geldt ook voor de beroemde Nike MD Runner.


Nike MD Runner

De MD Runner van Nike is een running sneaker, verkrijgbaar in allerlei soorten materialen en kleuren. Vaak bestaat de sneaker uit een combinatie van materialen, zoals mesh en suède. De kleuren worden door Nike zorgvuldig afgestemd op het huidige seizoen en de laatste modetrends. Met een paar Nike MD Runner sneakers zit je altijd goed. Scoor snel jouw eigen paar.


Jouw eigen Nikes

Wanneer jij je nieuwe sneakers hebt besteld kun je ze de volgende dag al bij je thuis verwachten. Wanneer je voor 20.00 uur bestelt verzenden wij namelijk dezelfde dag nog jouw sneakers. Mochten ze niet goed passen of niet helemaal voldoen aan jouw verwachtingen dan kun je ze tot 30 dagen gratis retourneren. Wij hopen dat je blij bent met je nieuwe Nike MD Runners.

Nike sneakers banner
Filter
Jouw selectie:
Model
Kleur
Maat
Prijzen
Collectie
Seizoen
Materiaal
Binnenvoering



Alles over Nike schoenen en sneakers


Inhoudsopgave 


Intro

Hoe is Nike ontstaan

Het succes van Nike: waarom is Nike zo populair

Bekende modellen van Nike

Nike en bekende sporters

De Nike logo's

Feitjes over Nike die je nog niet wist

Quote




Intro


Nike (uitgesproken als Ni-key) is een Amerikaanse multinational gespecialiseerd in het ontwikkelen en verkopen van schoenen, kleding, sport benodigdheden en accessoires. Het bedrijf zit in Beaverton, Oregon, en is één van de grootste leveranciers op het gebied van sportschoenen en sportkleding. Er werken meer dan 44.000 mensen en het bedrijf wordt op een waarde geschat van 26 biljard dollar.




Hoe is Nike ontstaan?

De geschiedenis van Nike

nike oprichter bill bowerman

Nike stond eerder bekend als Blue Ribbon Sports (RBS) en werd in 1964 opgericht door Phil Knight en Bill Bowerman. Phil Knight was een middel afstand loper uit Portland die gecoacht werd door Bill Bowerman aan de University of Oregon. Atletiekcoach Bil was op zoek naar een manier om de prestaties van zijn studenten te verbeteren, en in zijn vrije tijd probeerde hij atletiekschoenen te optimaliseren. Hij probeerde verschillende combinaties van elementen, maar deze waren niet succesvol. In de tussentijd voltooide Phil zijn studie Finance aan de Stanford University, waar hij werkte aan een opdracht die suggereerde dat de productie van schoenen in Japan retailers zou helpen te concurreren met Duitse merken. Zijn bevindingen werden niet opgepakt en daarom besloot hij zelf schoenen te importeren en te verkopen in zijn omgeving. Tijdens een reis in Japan maakte Knight een afspraak met Onitsuka, het moederbedrijf van Tiger hardloopschoenen en nu bekend als Asics. Tiger Shoes gaf Knight samples mee naar Amerika, en omdat zijn coach Bill geïnteresseerd was, besloten ze partners te worden.


Toen het bedrijf begon te draaien besloot Blue Ribbon Sports in 1971 een eigen schoenenlijn te lanceren. Na een aantal moeilijke jaren kwam het bedrijf met een lichtgewicht wedstrijd sportschoen, met een zool met noppen die een soort wafelpatroon had. Deze schoenen werden letterlijk in een wafelijzer gemaakt! Deze sportschoen maakte zijn debuut tijdens de Amerikaanse atletiekwedstrijden en de rest is historie.


De eerste ambassadeur van het merk was Steve Prefontaine, een atleet die tijdens zijn studie aan de Universiteit 7 Amerikaanse records liep, variërend op de 2.000 tot 10.000 meter. In 1979 werd de Nike Air technologie gelanceerd. Nike werd pas echt een grote naam in de sportkleding business toen ze de uniformen van het Braziliaanse voetbalteam mochten ontwerpen, die net wereldkampioen waren geworden.


nike oude advertentie

De eerste winkel werd in 1966 geopend en in 1978 veranderde het bedrijf zijn naam in Nike. Vanaf de jaren 80 heeft Nike zijn bedrijf gestaag uitgebreid en verschillende productenlijnen toegevoegd door tal van overnames. Hierbij hoorden onder andere Canstar Sports in 1944, Converse in 2003, Cole Haan in 2012 en Umbro in 2012. In 1996 creëerde het bedrijf ACG (all-conditions gear), waarmee materialen bedoelt worden voor extreme sporten, zoals snowboarden en mountainbiken. In het begin van de 21e eeuw begon Nike met de verkoop van accessoires met sporttechnologie, zoals draagbare hartslagmeters en pols kompassen.


In 1982 werd Nike de nummer 1 leverancier van sportschoenen in Amerika. Tegenwoordig heeft Nike verkooppunten en outlets in meer dan 170 landen en het Swoosh logo wordt wereldwijd herkent. Het merk zou meer dan 900 miljoen producten (schoenen, kleding en accessoires) per jaar verkopen. Toch zijn er ook minder goede berichten over het merk Nike. Zo kwam het imago van het merk in 1990 in het nieuws vanwege onthullingen over slechte werkomstandigheden in de overzeese fabrieken. Ook had het bedrijf te lijden onder de onthullingen over Tiger Woods in 2009.





Het succes van Nike: waarom is Nike zo populair?

De populariteit van Nike is grotendeels te danken aan de samenwerkingen met succesvolle en populaire atleten, met een hoge kwaliteit merchandise. Memorabele slogans als “Just do it” roepen emotionele reacties op van consumenten, die daardoor verbonden raken met het merk.


Mensen zijn emotioneel verbonden met sport. De samenhang tussen Nike producten en sport helpt Nike om mee te liften op die emotie. Helemaal wanneer geweldige atleten zoals Michael Jordan die producten dragen. Nike blijft kwalitatief hoogwaardige schoenen en sportkleding maken, maar verschuift ook langzaam naar fashion producten. Naast de samenwerkingen met sporters, heeft Nike succes in zijn samenwerkingen met beroemdheden en artiesten die een geweldige ‘buzz’ rondom het merk creëren. Ook verhogen maatschappelijke acceptatie en lof voor Nike het verlangen van consumenten om Nike producten te willen kopen.




Bekende modellen van Nike


- Nike Cortez (1972) 

De Cortez sneaker was de eerste officiële hardloopschoen voor de Olympische baan en werd tijdens de Olympische Spelen van 1972 geïntroduceerd. De sneaker bood sporters comfort op lange afstanden en ruw terrein.

- Nike Bruin (1972)

De Bruin sneaker van Nike was één van de eerste lage sneakers voor het basketbal. Het model heeft door de jaren heen wat veranderingen ondergaan. Zo is de originele gevulkaniseerde zool vervangen voor de cupzool van de Tennis sneaker.

- Nike Lava Dome (1981):  

De activiteit licht wandelen werd met de komst van de Lava Dome sneaker geboren. Het dura-mesh ontwerp van de sneaker zorgde ervoor dat de sneaker robuust is, maar ook gericht op voldoende steun en sportiviteit. Een tijdloze klassieker.

- Nike Air Force 1 (1982)

Deze iconische sneaker werd in 1982 uitgebracht en was de eerste basketbal sneaker met Nike’s ‘air cushioning’ systeem. De Air Force sneaker was enorm populair in de basketbalwereld, waarna het als mode-item werd overgenomen. 

- Nike Air Jordan 1 (1985)

De sneaker die enorme impact had op het design van sneakers en mode in het algemeen: de Nike Air Jordan 1. Oorspronkelijk was de sneaker alleen verkrijgbaar in de iconische zwart/rode kleurstelling die verbonden was aan de NBA in Amerika. Deze sneaker was natuurlijk verbonden aan basketballer Micheal Jordan. 

- Nike Dunk (1986):

Al doet het silhouet van de Dunk sneaker je denken aan een basketbalschoen, de sneaker groeide uit tot één van de meest toonaangevende sneakers van alle tijden. Dit had te maken met de kleuren van de sneaker die gekoppeld werden aan teamkleuren van sporters, maar ook met de inspiratie voor de Nike SB sneaker.nike modellen cortez bruin lava dome air force 1 air jordan dunk


- Nike Air Max 1 (1987)

De Nike Air Max 1 was niet de eerste schoen met Nike technologie van gedempte lucht in de zool. Nike lanceerde al de Tailwind, Air Force 1 en Air Ace. Echter was de Nike Air Max 1 de eerste met zichtbare air: het raampje in de zool.  

- Nike Air Huarache (1991):

Geïnspireerd door waterski schoenen en Maya sandalen werd de Nike Huarache sneaker ontwikkeld. Het ontwerp veranderde niet alleen het design van de schoen van ook de pasvorm. Belangrijker is dat het ontwerp van de Huarache het ontwerp van andere sneakers veranderde, zoals de Air Jordan sneaker. 

- Nike Air Max 95 (1994)

Nike had al succes met de Air Max versies 1-3 maar het uiterlijk van de Air Max 95 verwachte niemand. De high-tech elementen, rare contouren en vage buitenaardse details waren een grote sprong in de toekomst. 

- Nike LeBron (2003)

De LeBron sneaker werd in samenwerking met basketballer James LeBron uitgebracht. Het opvallende uiterlijk van de sneakers zorgden voor een immense populariteit. De futuristische lijnen, gekartelde zolen en lampjes in de zool maakten de sneaker uniek.

- Nike Free (2004) :

De Free sneaker is geïnspireerd door Stanford sporters die op blote voeten op het golfveld van de Universiteit trainden. Door middel van onderzoek met zooltjes vast aan voeten van atleten getapet, werd de ultieme hardloopschoen ontwikkeld die beweging stimuleert.

- Nike Roshe run (2012) :

De originele Roshe Run sneaker werd in 2012 geïntroduceerd als een betaalbare minimalistische hardloopschoen. Het selling point was dat de zool van de schoen geen mal vereiste, waardoor de sneaker zeer betaalbaar is.

nike modellen air max 95 huarache free roshe run le bron



Nike en bekende sporters

bekende sporters nike 



Een groot deel van het succes van Nike komt weg door aanbevelingen van grote sporters. Het merk wordt geschat op een waarde van 26 biljard dollar. 10% hiervan wordt gebruikt voor advertenties en promotie en hierdoor zijn veel topsporters aan het merk verbonden. Zo representeren Michael Jordon en LeBron James Nike op het gebied van basketbal, Christino Ronaldo in voetbal, Tiger Woods in golf en Roger Federer en Rafael Nadel in tennis. Deze deals tussen merk en sporter behoren tot de 15 grootste in de topsport geschiedenis.


Ondanks dat Michael Jordan geen professioneel basketbal meer speelt sinds 2003, verdient hij nog steeds 60 miljoen per jaar, volgens tijdschrift Forbes. Hij bracht zijn eigen schoen uit: Air Jordan. Dit maakt hem veruit de sporter met de grootste endorsement deal.




De Nike logo’s


nike logo geschiedenis

Het Nike Swoosh logo is één van de meest herkenbare logo’s in de wereld. Mede-oprichter Phil Knight wilde een simpel ontwerp, welke vloeiend moest zijn en beweging en snelheid moest brengen. Het logo staat symbool voor de Griekse godin Nike: de gevleugelde godin van de overwinning. Het logo van Nike belichaamt de geest van de gevleugelde godin Nike en is gemaakt door Caroline Davidson in 1971. Swoosh staat voor beweging en snelheid en moet je doen denken aan een atleet die je passeert en een geweldige actie maakt. Zoals de godin Nike kon vliegen, moesten atleten ook vliegen met Nike schoenen. Het logo maakte Caroline als student, die naast haar studie wat freelance reclame werk deed, voor 35 dollar! Niet alleen bedacht zij het logo maar suggereerde ze ook Nike als merknaam aan Phil Knight. In 1972 was de eerste schoen met het Swoosh logo een feit. De rest is geschiedenis!


Het Swoosh logo heeft verschillende kleine veranderingen ondergaan sinds het originele design van 1971. Het logo werd in een rode en witte kleur gebruikt, waarbij rood stond voor passie, energie en vreugde en wit voor adel, charme en zuiverheid. Sinds jaren is het logo constant zwart.


Sinds 1988 wordt de slogan ‘Just Do it’ gebruikt, welke is bedacht door reclamebureau Wieden+Kennedy. Samen met het Swoosh logo vormt deze slogan de kern van het merk Nike en zijn het gezicht van het bedrijf, dat door veel top atleten en sportteams over de wereld uitgedragen wordt.




Feitjes over Nike die je nog niet wist

-De slogan “Just Do It’ is geïnspireerd op serie moordenaar Gary Gilmore, die zei “let’s do it”, voor hij werd geëxecuteerd in 1977. 

- De eerste geprinte advertentie bevatte geen schoen, maar bracht de emotionele band met sport in beeld (een natuurlijke omgeving met in de verte een hardloper)

-De grootste Nike winkel zit niet in het thuisland Amerika maar aan Oxford Street in Londen. Het koste 10,5 miljoen om de winkel te bouwen en heeft het thema van een stadsplein.

- Nike won in 2002 een Emmy voor de onbewerkte commercial opgenomen tijdens de Olympische Winterspelen.

- De Onitsuka Tiger (nu bekend als Asics) sneaker Corsai was de sneaker die de inspiratie gaf voor één van de meest iconische sneakers van Nike: de Cortez.

- Op 27 mei 1990 raakten 80.000 paar Nike’s kwijt in de zee. Het is geen geheim dat Nike sneakers overzees werden gemaakt en naar Amerika werden verscheept. Een schip vol met sneakers vanuit Zuid-Korea zonk en alle Nike’s dreven in de oceaan.

- De eerste sneaker die Nike uitbracht werd letterlijk in een wafelijzer gemaakt om het wafelpatroon op de zool te creëren. Dit patroon hielp sporters om grip te hebben op atletiekbanen. 

- De advertentie van Nike Air Max in 1987 was de eerste waarin een liedje van de Beatles werd gebruikt. Het ging om het nummer ‘Revolution’.

- Schoen ontwerper Tinker Hatfield ontwierp ook de Bat boot uit de eerste ‘Batman’ film en de Hoverboard schoenen uit ‘Back to the Future Part 2’.




"Work hard, dream big. Make it count. "


My Shoppingbag
Je Shoppingbag is leeg.
€ 5,- korting op je bestelling

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang jouw € 5,- welkomstkorting!

Nee dank je, ik wil geen korting.

Om je de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Bekijk onze cookieverklaring. Als je gebruik maakt van onze site, gaan we ervan uit dat je akkoord bent.