Intro
New Balance is één van de grootste fabrikanten en retailers van sportschoenen en sportkleding in de wereld. De fabrieken van het sportmerk bevinden zich in Amerika en in Engeland voor de Europese markt, waar populaire modellen zoals de 990 worden gemaakt. Het verschil tussen de sneakers van New Balance en anderen zijn technische snufjes zoals gel mechanismen en een grotere keuze uit juist kleine of grote maten. Het bedrijf heeft sinds 1991 een totale winst gemaakt van 40 miljard.
De geschiedenis van New Balance
Het verhaal van New Balance begint in 1906 in Boston, Massachusetts. De 33-jarige William J. Riley is een Engelse immigrant en begint met het maken van steunzolen en voorgeschreven schoenen voor mensen met voetproblemen. Het bedrijf heette toentertijd The New Balance Arch Company. De motivatie van Riley om mensen te helpen door een perfecte pasvorm is sinds de oprichting de kern geweest.
De naam New Balance werd bedacht terwijl Riley kippen aan het bestuderen was in zijn tuin. Hij zag dat de 3 klauwen zorgen voor een perfecte balans en de daarom werd de eerste New Balance sneaker gemaakt met een ondersteuning op 3 punten voor maximaal comfort. Deze schoen was enorm succesvol onder handarbeiders die tijdens hun werkdagen lang moesten staan.
Dit kwam mede door Arthur Hall die in dienst werd genomen als verkoper en de schoenen aan bijvoorbeeld politiemannen verkocht. Hall werd in 1934 partner en verkocht het bedrijf later aan zijn dochter Eleanor.
In 1960 werd de eerste runningsneaker gemaakt: The Trackster. Deze sneaker was de eerste met een geribbelde zool en was populair onder sporters en hardlopers van universiteiten door heel het land. De marketing verliep eigenlijk vanzelf door mond-tot-mondreclame en lokale sport beurzen.
Tot dat moment bestond het bedrijf nog steeds uit 6 mensen die 30 paar schoenen per dag maakten en producten verkochten via de post. Tot het moment in 1972 dat Jim Davis het bedrijf kocht en het de running stijl een boost kreeg in Boston door de marathon. Het concept werd in stand gehouden, maar de productlijnen werden uitgebreid en het bedrijf ging wereldwijd opereren. Het ‘N’ logo op schoen werd pas vanaf de jaren 70 gebruikt en werd ontwikkeld door Terry Heckler. De 320 was de eerste New Balance sneaker met het ‘N’ logo.
In 1976 werden de New Balance 320 en 305 uitgeroepen tot werelds beste loopschoenen door Runner’s World. Het hardlopen wordt een hype in Amerika en de verkopen exploderen. In 1978 wordt ook de eerste hardloopschoen exclusief voor vrouwen geïntroduceerd. Het model 565 werd in 1983 gemaakt, een schoen speciaal gemaakt voor het hardlopen buitenaf.
New Balance groeit in 10 jaar lang 100%, echter niet zo snel als de supermerken zoals Nike en adidas die het gezicht van de sport industrie veranderen. Sneakers worden verkocht als nummer 1 schoen en spelen een belangrijke rol in de jongerencultuur. Hoewel de concurrenten veel geld steken in televisie advertenties, focust New Balance nog steeds op ‘high performance’ en hoge kwaliteit.
In de jaren die volgen heeft New Balance grote successen in de sport. Met name tijdens de marathons in bijvoorbeeld Boston en Londen. New Balance richtte zicht niet alleen op hardlopers, maar ontwikkelde ook schoenen voor sporten als basketbal, tennis en boxen.
In 2006 bestaat het bedrijf 100 jaar en brengt drie exclusieve sneakers op de markt genoemd naar de drie medewerkers die het langst bij het bedrijf werken: Audrey Stewart, Ian Byers en Victor Dixon.
In 2015 begint New Balance steeds meer zichtbaar te worden in de voetbalwereld. Een relatieve nieuwe naam op voetbalshirts, maar populair bij Engelse gigant Liverpool en zichtbaar bij Europese clubs zoals Celtic, FC Porto en Sevilla. New Balance brengt ook twee voetbalschoenen op de markt: de Visaro en Furon, die onder andere gedragen worden door Aaron Ramsey, Marouane Fellaini en Samir Nasri.
Tegenwoordig wordt het bedrijf geleid door Rob DeMartini die onder andere bij Procter & Gamble en Gillette heeft gewerkt.
De bekendste New Balance sneaker: 574
Denk je aan New Balance, dan denk je aan de genummerde sneakers. Deze traditie is te danken aan ontwerper Arthur Heckler die het merk en de filosofie van het bedrijf wil benadrukken in plaats van de schoen. In 1978 werden de New Balance 320 en 620 geïntroduceerd, gevolgd door de populaire 990 in de jaren 80. Hoewel we deze modellen nog steeds veel zien, is het meest bekende model toch de 574.
De New Balance 574 werd voor het eerst geïntroduceerd in 1988 en werd oorspronkelijk gemaakt van overgebleven 576 materiaal. Met zijn vierkante neus, smalle hiel en hoge wreef heeft de 574 een uitgesproken mannelijk silhouet. Het retro suède, nylon en mesh zorgen in combinatie met de ENCAP tussenzool voor een uiterst comfortabele en veelzijdige sneaker.
De 574 wordt beschouwd als de ‘signature’ sneaker en is in meer dan 80 kleuren uitgebracht. Feitelijk is de 574 de enige schoen die volledig naar eigen smaak te maken is online en in de Footlocker kiosk op Times Square. Toch zijn de grijze en zwarte variant het meest populair.
De sneaker werd niet alleen gedagen door jongeren, maar ook door doctoren en verpleegsters die het comfort zagen voor een redelijke lage prijs. Ook bij professionele hardlopers was de 574 populair. Zo werd de schoen onder andere gedragen door Dick Beardsley, die op één seconde na tweede werd bij de Boston Marathon.
De 574 van New Balance is een prachtige schoen die zowel geschiedenis als prestige met zich meedraagt en verbonden is aan zowel professionele atleten als sneakerfans en normale mensen.
De New Balance logo's
Toen het bedrijf in 1972 werd verkocht aan Jim Davis, ontwierp hij het eerste logo. Het jaar daarop liet hij reclamebureau Heckler & Associates een nieuw logo maken. Het nieuwere logo had minder vleugels en strepen.
Dat het logo door de jaren heen weinig is veranderd, wordt door marketeers gezien als een grote fout. Als het logo geen nieuw design krijgt wordt het erg moeilijk om met merken als Nike te concurreren. Waarom zouden mensen een schoen dragen met een vette 'N' als ze ook een sierlijk swoosh logo op hun schoenen kunnen hebben staan?
Feitjes over New Balance die je nog niet wist
- De reden dat de sneakers geen naam hebben maar een nummer is omdat Heckler de sneakers een gelijke perceptie wilde geven. De klant moest zelf maar beslissen wat zijn of haar favoriet was. Het 'N' logo wordt dagelijks meer dan 800 keer gedrukt.
- Eén van de klauwenpootjes waarmee oprichter Riley zich liet inspireren voor de naam New Balance hield hij bij zich op zijn bureau.
- Om anders te zijn dan concurrenten gebruikte New Balance geen atleten in zijn campagnes, maar oude mensen die als hipster het 320 model droegen. Door het duo ‘Ma and Pa Balance” in te zetten werd het iedereen duidelijk het de sneakers voor iedereen waren en niet alleen voor sporters.
“Let’s make excellent happen”
De social media cookies gebruiken wij om de website data te koppelen aan onze social media, op deze manier kunnen wij je relevante producten en advertenties tonen.